2011. március 13., vasárnap

Kassák Lajos legeslegutolsó levele

Kassák Lajos: Kompozíció
28 x 22,5 cm
Olaj, vászon
Szerencse, hogy a Hárfák és Hárfások blog közvetlen kapcsolatban áll Kassák Lajos szellemével, így első kézből tudjuk adni az üzenetét. Alább legeslegutolsó levele olvasható március 15-e, március 21-e és annak alkalmából, hogy április 19-én a Kassák Emlékmúzeumban a hihetetlenül gazdag életművet bemutató (valamilyen) új kiállítás nyílik.




Kedveseim,

nemsokára március 21-e lesz. A szülinapom. Jó, jó, tudom, hogy bizonyos okokból ez egy meglehetősen gyűlölt nap nektek a magyar történelemben. Azt nem mondom, hogy semmi közöm nem volt hozzájuk, csupán megjegyzem, hogy azért ők is fenékbe billentettek egyszer-egyszer.

Rendben van, tévedtem. Az Embernek tényleg semmi szüksége sincs a Szabadságra, erre a Ti világotokra Vezetők és Vezetettek kellenek. Maholnap 15-e van. Menjetek, és egyik vagy másik oldalon lengessétek csak a kalapjaitokat.

Volna azért egy kérésem. Nézzetek már rá erre a Wikipédia-szócikkre. Láthatjátok, nagyjából ugyanolyan szürke és sivár, örömtelen és nyomorúságos, mint maga az emlékmúzeumom. A több ezres gyűjteményről, a múzeum három és fél évtizedes működéséről nagyjából ennyit tudott összehozni a magyar művészettörténészek, műértők és műtanulók színe-virága, köztük a múzeum egynéhány gyakran-kinevezett-és-leváltott igazgatója.

De most akkor tényleg. Hát komolyan gondoljátok, hogy ez rólam, és nem rólatok szól?


Kevesen tartják számon, hogy a hárfa a kortárs zenének (is) az egyik legfontosabb szóló- és kamarazenei hangszere. Pedig (például Würtzler felkérésére) Leonard Bernsteintől Stockhausen és Ligeti Györgyön át Kurtágig sok mindenki írt rá zenét. Köztük Sáry László Kassák-, Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas kortárs zeneszerző is.

2003-ban a Nemzetközi Mobil MADI Múzeum nagy szabású művészeti fesztivált rendezett Érsekújváron, Budapesten és Győrben Kassák Lajos születésének 115. évfordulója alkalmából. Az alkalomra Sáry László és fia, Sáry Bánk számos kompozíciót szerzett, melyeket a MADI Múzeum 2005-ben CD-lemezen is kiadott. Az érdekes és szép művek - köztük az Hommage à Kassák című - Sáry László honlapjáról letölthetők és meghallgathatók. A CD címe Kassák és a MADI.

Kassák Lajos
Kassák Lajos nemigen használta a hárfaszimbólumot sem a költészetében, sem a regényeiben és a novelláiban, sem a festészetében. A sziklaszilárd ember talán túlságosan is nőiesnek találta a hangszert. Ismert ugyanakkor egy 1916-os korai írása, amelyben mégiscsak szóba kerül: „Ha szép igazság volt eddig, hogy a művész hárfa, amelyen az élet játssza ki szeszélyes danáit, most legyen kemény igazság, hogy az élet csak nyers, alárendelt anyag a művész formáló zsenijének.” (1916). Ebben az A Tett című folyóiratában közölt szövegben fogalmazta meg tehát aktivista programját, amit a Monarchia aztán rögtön be is tiltott...

*

Ha már szóba került az 1848-as márciusi forradalom, feltétlenül meg kell említeni Elias Paris Alvars-t, minden idők egyik legnagyobb hárfás virtuózát. Az ő személyes sorsa épp a forradalmak miatt került válságba, talán a nagyon korai halála is a bécsi forradalom miatt következett be. Alvars nagy tisztelője volt Lisztnek, írt egy magyaros zenét, és az 1830-as évek elején koncertezett is Magyarországon.