2011. április 13., szerda

Aoyama hárfák - hangszerek Japánból

Aoyama 47S Musa Special
Nemrégiben közöltük az Aoyama hárfagyár igazgatójának a levelét, aminek tárgyát és szomorú aktualitását a földrengés, az emiatt keletkezett cunami és atomkatasztrófa adta. Itt az idő, hogy bemutassuk ezt a nagyszerű gyárat és hangszereit.

Az Aoyama hangszergyártó céget családi vállalkozásként az 1880-as években Jitaroh Aoyama alapította. Kezdetben hegedűk és orgonák javításával foglalkozott, majd 1897-ben Fukui tartományban, illetve városban megalapította az Aoyama Hangszerész Manufaktúra nevű társaságát, ami vonós hangszereket (hegedűket és gordonkákat) gyártott. Az üzem napjainkban is Fukui-ban működik.

A népi (kampós-) hárfák gyártását egyik utódja, Masao Aoyama futtatta fel az 1960-as években, aki a hárfa szerelmese volt. A Grand Concert hárfákat a cég jelenlegi tulajdonosa, Kenzo Aoyama kezdte el gyártani. A márka ismertségét és elismertségét szerte a világon ezek a hangszerek hozták meg az 1970-es évektől kezdődően.

Az Aoyama új üzeme Fukui-ban
A gyárat 1992-ben újjáépítették. Ennek során egy új, modern üzemet építettek, és a Salvi-hoz hasonlóan koncerttermet és hárfamúzeumot is építettek a gyár mellé. Céljuk, hogy fenntartsák a zene és a hangszerkészítés fejlődésének évszázados egységét, valamint hogy a finom, dedikált kézműves munkát megőrizve harmóniát teremtsenek az ipari hagyományok és az új technológiák között. Szintén évszázados örökségük a cég jelmondata is, mely a családi étoszt fejezi ki: „Legyünk tisztességesek és végezzük legjobban a munkánkat”.

Az Aoyama a világ 4-5 nagy hárfagyártóinak az egyike. A hangszereket Japánban állítják elő, s kb. tucatnyi eladón keresztül juttatják el különböző földrészekre. Európában a Clive Morley, az 1817-ben alapított angol hárfás cég, valamint Carola Pinder hárfás forgalmazza őket. A gyár termékválasztéka a kelta és ír hárfáktól a tanulóknak szánt kisebb pedálhárfákon át a koncerthárfákig terjed. Ez azt jelzi, hogy napjainkban már egyáltalán nem családi jellegű a vállalkozás, hanem a Lyon & Healy-hez, a Salvi-hoz és másokhoz hasonlóan inkább modern ipari üzem.


Az Aoyama a Lyon & Healy-vel több érdekes hasonlóságot is mutat. Egyrészt ez a két cég az, amelyeket még a 19. században alapítottak, és még ma is működnek. Másrészt mindkét gyárnak eredetileg köze volt a gitárkészítéshez. Az Aoyama ezt a tevékenységet ma elkülönítetten kezeli, chicagói versenytársa pedig megvált az üzletágtól, ami önálló márkaként és vállalkozásként a legendás Washburn gitárokat készíti.

Aoyama Musa 47C
arabeszk mintával
Az Aoyama magyarul „kék hegy”-et jelent, és tulajdonnévként igen elterjedt Japánban. Aoyama Tadanari híres szamuráj volt Tokugawa sógun szolgálatában. Tokió közelében róla neveztek el egy területet, ami mára összenőtt a gyorsan terjeszkedő Japán fővárossal. A városkában régebben templomok, szentélyek és egy szamuráj-kastély volt található, ma a fiatalok legkedveltebb szórakoztató és bevásárló negyede népszerű divatszalonokkal, éttermekkel és más üzletekkel. Az Aoyama ezeken kívül irodalmi alakoknak, rajzfilmhősöknek és filmszereplőknek is a neve, sőt egy szemüvegmárka is.

A gyár a hárfa népszerűsítése érdekében minden korosztály és zenei stílus számára készít hárfákat az elektronikus hangszerek kivételével. Japánban tankönyveket ad ki, hárfaiskolákat és tanfolyamokat szervez, továbbá koncerteket és hárfaversenyeket is. Mint minden nagy hárfakészítőnél, úgy az Aoyama-nál is szabályok szerint történik a koncerthárfa modellek elnevezése. Ez érdekes módon csak részben kapcsolatos a japán uralkodóházzal és történelemmel (Monarch, Princess Sakura), és inkább a görög-latin kultúrához kötődik (Musa, Delphi, Apollon, Amphion, Orpheus). A 40-46 húros tanulóhárfákat Etude néven forgalmazzák.

Lásd még: